First hit

EGY ÉRINTÉSES (SOFT) BOT/KÉS KÜZDELEM

LÉNYEGE:

A verseny e formája a pengével vívott küzdelmet szimulálja biztonságos körülmények között. A pontozás az “egy ütés, egy halál” filozófiára épül. A küzdelem az Eskrima Koalíció érdeme.

I. VERSENY

a. A küzdelem tipusa

i. Az egy érintéses küzdelmet két versenyző vívja.

b. LEÍRÁS

i. A puha (soft) bot 26-30 inch hosszú (65-75 cm) és 1-3 inch széles (2,5-7,5 cm). Az ellenfél testére mért ütések érnek pontot.

c. CÉL

i. A küzdelem célja, hogy az egyik fél két perc alatt több pontot gyűjtve megnyerje a versenyt.

d. PONTOZÁS

i. Pontot ér az a találat, melyet az egyik versenyző célozva visz be úgy, mintha kardot használna. Két pontot érnek a Fejre, vállakra, törzsre és a fegyvert forgató kézre bevitt találatok. Egy pontot érnek a nem fegyveres kézre, valamint a térd alatt bevitt ütések.

e. A MÉRKŐZÉS VÉGE

i. A mérkőzést megnyerte a versenyző, ha a két perc alatt a pontok többségét megszerezte. Döntetlen esetén addig folytatódik a küzdelem, míg valamelyik versenyző érvényes találatot szerez.

II. KÜZDŐTÉR ÉS FELSZERELÉS

a. Küzdő tér

i. A ring hivatalosan 20×20 láb hosszú. A küzdőtér közepén vannak a startvonalak, melyek egymástól 5 láb távolságra, ragasztószalaggal vannak megjelölve.

b. Stopperóra

i. A Stopper órának képesnek kell lennie az indítás (start), megállítás (stop) és alaphelyzet (reset) funkciókra. Az idő végeztével fehér törölközőt, vagy arra hasonlító tárgyat kell bedobni a küzdőtérre, mely jelzi a mérkőzés végét.

c. Pontjelző tábla

i. Egy jól látható kijelzőn kell vezetni a pontokat. A pontok és a szabályszegések a versenyzőlapon is vezetve vannak.

d. Biztosított felszerelés:

i. Az egyetlen biztosított felszerelés a könnyűbot, melynek 65-75 cm hosszúnak kell lennie.

e. Biztonsági felszerelés – Kötelező

i. A minimális biztonsági felszerelés része a szemvédővel ellátott sisak, kesztyű, lágyékvédő és fogvédő.

f. Biztonsági felszerelés – Tetszőleges

i.Nem kötelezően viselhető mell-, vagy törzsvédő, könyök- és térdvédő, kar- és lábszárvédő, valamint más hasonló védőfelszerelés, amit a versenyző a sérülések elkerülése érdekében jónak lát.

g. A mérkőzésvezető botja

i. A mérkőzésvezető a mérkőzést egy hat láb hosszúságot nem meghaladó bottal, vagy hasonló rúddal irányítja.

h. Felszerelés

i. Ruházat és cipő. A kötelező biztonsági felszerelésen túl a versenyző köteles ruhát viselni, mely bármilyen színű lehet. A jelvények, vagy írás nem lehet sértő. A cipő talpának olyan anyagból kell lennie, hogy ne hagyjon nyomot, és ne károsítsa a padlót. Utcai öltözet nem megengedett. Az uniformisnak tisztának kell lennie.

III. A VERSENY LEVEZETÉSE

a. Versenyvezetés

i. A versenyeket a versenyigazgató vezényli le, aki kinevezheti hivatalnokait és alkalmazottjait.

b. Hivatalnokok

i. Minden versenyen lennie kell egy mérkőzésvezetőnek, és 2-4 bírónak, akiket a versenyigazgató nevez ki.

c. Mérkőzésvezető vagy Bíró eltávolítása

i. A mérkőzésvezető nem cserélhető le a versenyző kérésére, csak ha a versenyigazgató, vagy a döntőbíró a tiszta játék érdekében szükségesnek ítéli.

d. Eligazítás

i. A bajnokság előtt a szervezőknek és a játékosoknak eligazítást kell kapnia a szabályokról, közleményekről, vagy bármi másról, amit a versenyigazgató közölni kíván.

e. Mérkőzésvezető

i. Verseny előtti előkészületek

Minden mérkőzés előtt a mérkőzésvezető köteles:

1. Ellenőrizni a küzdőtér épségét, tisztaságát,

2. Megbizonyosodni arról, hogy minden kellék (stopperóra, a mérkőzésvezető botja, puha botok, versenyzőlapok, toll, törölköző) rendelkezésre áll,

3. Megbizonyosodni arról, hogy a bírók kellően ismerik a szabályokat és készen állnak,

4. Ellenőrizni a versenyzők felszerelését.

ii. Döntéshozatal

1. A mérkőzés alatt a mérkőzésvezető vezényszavakkal irányítja a küzdő feleket, jelez a bíróknak pontozáskor, valamint az eredményhirdetőnek, hogy ki és mennyi pontot kapott, továbbá ő hirdeti ki a győztest.

iii. Visszaléptetés.

Visszaléptetés történhet ha:

1. Bármelyik küzdő fél ellenkezik a mérkőzésvezetővel, vagy 3 intést kap,

2. Az egyik küzdő fél elmulaszt megjelenni a küzdőtéren 3 egymás utáni hívás után,

3. Vétség esetén. Egy játékost vagy csapatot a versenyigazgató, vagy alkalmazottja kizárhat a versenyből, ha az épület és közvetlen környezete, valamint az öltözők szabályait áthágja, vagy visszaél a vendégszeretettel, vagy más szabállyal és eljárással.

f. Bírók

i. 2-4 bíró van jelen egy mérkőzésen, hogy megerősítse a mérkőzésvezető döntéseit. A bírók többségének megegyezésre kell jutnia.

ii. Bírók lecserélése. Ha egy versenyző kéri valamelyik bíró cseréjét mérkőzés előtt, mindent meg kell tenni az ügyben, hogy a csere megtörténjen.

iii. Bírók helyzete. A bírók előre kijelölt helyen foglalnak helyet:

1. Egy bíró a központi játékvezetővel átellenben foglal helyet, ő a tükörbíró.

2. A második bíró a játékvezetőtől 90 fokkal jobbra helyezkedik el, ő az árnyékbíró,

3. Ha négy bíró van, akkor a küzdőtér négy sarkán foglalnak helyet.

iv. Bírók viselkedése: A bíróknak úgy kell viselkedniük, hogy a mérkőzésvezető, vagy a többi bíró döntését ne vezesse félre, és minden esetben meg kell várniuk a mérkőzésvezető utasítását, mielőtt megmutatnák pontozásukat.

IV. A VERSENY SZABÁLYAI

a. A mérkőzés kezdete

i. Várakozó tér: A küzdőtér mellett található. A küzdő fél, vagy képviselője felelőssége, hogy bejelentkezzen, amikor hívják. Ugyancsak itt készül fel a versenyző, közvetlenül a mérkőzése előtt.

ii. Koordinátor. A névsort a koordinátor ellenőrzi, hogy egy csapat versenyzői se mérkőzzenek egymással az első meccsükön, ha lehetséges. A résztvevők kártyáit véletlenszerűen keverik össze, és a pár nélkül maradt versenyzők automatikusan továbbjutnak.

iii. A mérkőzésvezető utasítja a küzdő feleket, hogy hajoljanak meg a főasztal felé, majd a bírók felé, végül egymás felé. Majd a mérkőzésvezető utasítására a küzdő felek hátrébb lépnek a padlón jelzett kezdőhelyre.

iv. A mérkőzésvezető megbizonyosodik róla, hogy az időmérő, a bírók és az eredményhirdető készen állnak. Ezt követően elindítja a mérkőzést a filippin “Sigi” vezényszóval melynek jelentése: “kezdeni”.

v. Az időmérő elindítja az órát, ami folyamatosan megy, amíg a mérkőzésvezető időt nem kér, vagy ha eltelik a 2 perc.

vi. Időt csak a mérkőzésvezető kérhet, és a versenyzők egyszer-egyszer. A mérkőzésvezető időt kérhet sérülés esetén, vagy ha a küzdők felszerelését kell megigazítani, továbbá ha valamit a versenyigazgatóval vagy a bírákkal kíván megvitatni.

b. Pontok

i. Lehetséges pontot érő találat esetén a mérkőzésvezető leállítja a küzdelmet. A pontot a bírók többsége határozza meg. A mérkőzésvezető a mérkőzés pillanatnyi leállítására a botját használja. A bírók is jelezhetnek a mérkőzésvezető felé és leállíthatják a mérkőzést “nyitott tenyér” jelzéssel, ha pontot érő találatot láttak. A megerősítés mindkét esetben szükséges. Ezután a mérkőzésvezető, bírók és küzdő felek visszatérnek a kiinduló pontra. A mérkőzésvezető utasítja a bírókat a pontozásra a “BÍRÓK FIGYELEM — PONTOZÁS” paranccsal. Fontos, hogy a figyelem és pontozás szavak között legyen szünet. A bírók és a mérkőzésvezető egy, vagy két ujjukat kinyújtják arra az oldalra, amelyik félnek a pontot ítélik.

ii. A mérkőzésvezető megbizonyosodik a pontozásról, majd arról, hogy az eredményhirdető jól változtatta meg az állást az eredményjelzőn.

iii. A 2 perc leteltével az időmérő bedobja a törölközőt a küzdőtérre jelezve a mérkőzés végét.

c. A mérkőzés vége

i. A mérkőzésvezető leellenőrzi a pontokat és a játékosok lapjait. Majd a két versenyzőt a küzdőtér közepére hívja, ahol azok meghajolnak a főasztal, a bírák, majd egymás felé. Ezután a mérkőzésvezető kihirdeti a győztest azzal, hogy felemeli a győztes kezét, vagy karját a nyertes oldal felé kinyújtja.

ii. A győztes fél feladata ellenőrizni, hogy neve továbbkerült a következő menetbe azáltal, hogy az eredményhirdetőhöz megy és megmondja a nevét.

V. A figyelmeztetések és automatikus kizárások összefoglalása – A soron következő megkötések a versenyzők biztonságát szolgálják:

a. FIGYELMEZTETÉSEK

i. A következő esetekben jár figyelmeztetés. Három figyelmeztetés kizárja a versenyzőt a küzdelemből és ellenfelét nyilvánítja ki győztesnek:

1. CSEKKOLÁS. A fegyvert forgató kézen kívül a test minden pontján tilos csekkolni.

2. LEFOGÁS. Fogás, megragadás esetén a mérkőzést leállítják.

3. A TEST HÁTSÓ RÉSZÉNEK TÁMADÁSA TILOS.

4. MOCSKOS BESZÉD. Az átkozódás és káromkodás, függetlenül, hogy szándékos-e, tilos és nem tolerálandó.

5. TÚLZOTT KONTAKTUS. A versenyzők figyelmeztetést kapnak, ha “SZÉT” parancsra nem lépnek hátra egymástól.

b. KIZÁRÁS (AUTOMATIKUS)

i. A következő szabályszegések automatikus kizárást vonnak maguk után. A bíróknak meg kell erősíteniük a szabályszegést. A versenyigazgató újból kérheti a szabályszegés megerősítését, biztosítandó, hogy a helyes irányelvek szerint járnak el.

1. RÚGÁS, TÉRDELÉS, FELTARTÁS, LÁBSÖPRÉS, FEJELÉS.

2. ÜTÉS KÉZZEL ÉS KÖNYÖKÖLÉS. A szabad kézzel bevitt ütés tilos, csak az ellenfél fegyvertartó kezének csekkolása engedélyezett. A könyökölés tilos.

3. BÍRKÓZÁS, FOGÁS, FÖLDREVITEL: Tilos

4. SZÚRÁS ÉS PUNYO HASZNÁLAT: A bot mindkét végével tilos.